Ziyaret Bilgileri
Aktif Ziyaretçi3
Bugün Toplam184
Toplam Ziyaret742709
Refah ve Özgürlük

Yeterli beslenmeyi, barınmayı, nitelikli eğitimi imkânsız kılan, borç ve faturaları ödeyememe korkusuyla insanın aklını başından alan gelir adaletsizliği ve yoksulluğun, sağlığı, mutluluğu mahvettiğine dair araştırmaların sayısı giderek artıyor.

Yoksulluk beraberinde, artan hastalanma, sakat kalma ve erken ölüm riskini getirirken, kaliteli tedavilerden yararlanma şansını azaltıyor.

Yoksullukla birlikte eğitim düzeyi düşüyor, şiddet düzeyi yükseliyor.

Çocuklar için yoksulluğun uzun vadeli zihinsel sağlık etkileri daha da endişe verici.
Ailelerinin yoksulluk nedeniyle yaşadığı yoğun gerginlik ve travmaya maruz kalmaları, çocukların beyin gelişimini, hatta genlerini kalıcı olarak etkileyen zararlı stres hormonlarını tetikliyor.
Yalnızca fiziksel gelişimlerini değil, zekâ ve öğrenme kapasitelerini de sınırlandırıyor.
Çocuk gelişimine verdiği zarar o denli büyük ki, artık yoksulluğun erken dönem etkileri bir çocukluk hastalığı olarak tanımlanıyor.

Applied Research in Quality of Life’ dergisinde yayınlanan bir araştırmaya göre, ekonomik ve siyasi özgürlükle mutluluk arasında güçlü bağlar var.

Araştırıcılar özgürlüğü, ‘seçme imkânı’, mutluluğu ise ‘yaşamın öznel keyfi’ olarak tanımlıyor ve şöyle diyorlar:
“Siyasi özgürlük arayışının nedenlerinden biri, özgürleşmenin daha fazla sayıda insanın mutluluğuna katkıda bulunacağı inancıdır. Bu inancın arkasındaki teori ise yaşamımızı istediğimiz biçimde yönlendirdiğimizde, daha doyurucu yaşamanın mümkün olmasıdır.”

Bu saptamalara katılmamak mümkün mü!

Mutluluk, ekonomik ve siyasi özgürlükten beslenir; sağlığımızın düzeyini belirler...

Yoksulluk yalnızca parasızlık değil, kişinin insan olarak kendi potansiyelini gerçekleştirme imkânına da sahip olmaması demektir.

Ve insanların büyük çoğunluğu, yeterli kaynaklara sahip olup özgür seçimler yapabildikleri sürece, kendi mutluluklarını tasarlama yeteneğine sahiptirler.

Dr. Şafak Nakajima

Dalında Sev Gülü - Dr. Şair Salim Çelebi

DALINDA SEV GÜLÜ

adlı bu güzel şiiri ile, 2009 Yılı Hacı Bektaş Veli Kültür ve Sanat Etkinlikleri Serbest Vezin Şiir Yarışması'nda elde etmiş olduğu başarıdan dolayı

Dr. Salim Çelebi'yi

kutluyor, başarılarının devamını diliyoruz!

kosektas.net


Anadolu, Anadolu’m;

çöreklenmiş bağrına medeniyetler

varsan varım

yoksan yok olurum...

Kıştı mevsim,

aylardan

kazma kürek yaktıran

soğuk bir mart,

ısıtmıştın içimizi Anadolu’da

“merhaba” diyerek dünyaya evlat;

göçmemiştik daha kente,

hem evde hem tarlada çalışırdı anan köyde

bense herkes gibi ırgat;

işçi yani, çiftçi bile değil, gündelikçi;

gerçi

mutlu yaşıyorduk

fakat umutlu değildik geleceğimizden:

Doyurmaz olmuştu karnımızı pullukla yapılan tarım;

bir yanımız yaralıydı

bir yanımız yarım;

göçtük, gelen biziz

fakat getiremedik

Anadolu’da kaldı geçmişimiz!

Adını biz koyduk atalarımızdan yadigâr,

dinin de bizden kökenin de

kendin yaratacaksın kendini

özünde özümüz var.

Ben köyde büyüdüm

sen kentte büyüyeceksin,

belki is karası

belki de bukle bukle sarı saçların olacak

kâkülü alnına dökülen;

karşılık görmeyen aşkların olacak

anımsadıkça tüyler ürperten;

yorulacaksın yoksulluktan

göz yaşların olacak

sırılsıklam ıslanacak bedenindeki ten;

yılmayacaksın yaşamdan

korkmayacaksın sana yaklaşandan;

gerçekleşemiyor yaşamda her istenen,

farklılaşıyor koşullar

değişiyor her arzuya yol açan neden;

istediğin kadar didin istediğin kadar uğraş

pişmiyor tenceredeki aş beklemeden !

Sabretmelisin evlat, sabretmelisin;

zarara zararla

zulme zulümle

karşılık vermemelisin;

doğarken devraldığın görev bu

insanlığa yakışan töre bu.

Hoşgörün ve mazlum yanın

benzetilecek bazen bir mumyanın sessizliğine

suçlanacaksın;

göz yaşların dindirecek susuzluğunu

damla damla yutacaksın;

sırlar saracak bedenini

çılgınca alkışlanacaksın;

fakat,

kulağına küpe olsun evlat, gerçek tektir;

denenmişse geçmişte

balyozun gücü asırlarca örste,

hiç şüphen olmasın

gelecek gerçektedir: Akılda,

kıldan ince kılıçtan keskindir her sözcük;

gün gelir yük olur

ödetir bedelini;

eleştir, eleştiril

fakat uygarca kullan balla kapladığın dilini.

Yüksünme,

evire çevire

tüm içtenliğinle şöyle bir bak tarihe:

Darağacında

destanlaşan Pir Sultan...

Servetin ve yasın değil,

“kitapların kalsın çocuklarına mirasın”

diyen Cafer-i Sadık;

Hak yolunda gık demeyen Hallac-ı Mansur

-Hallacı Mansur ki, işkenceciler için bile af diler ve

bitmedi daha, dur;

“Ben, konuşan Kuran’ım.” diyen İmanım Ali

ve “incinsen de incitme!” deyişiyle Hacıbektaş-i Veli

ve daha daha niceleri

rehberin olsun,

dalında sev gülü.






Yorumlar - Yorum Yaz
Sosyal İzolasyon


Susan Sontag
Amerikalı deneme ve roman yazarı, insan hakları savunucusu

20. yüzyılın en etkili entelektüellerinden ve kültür eleştirmenlerinden olan Susan Sontag, sanat, kültür ve insan deneyimine dair keskin bakış açılarıyla tanınıyordu.

Belagat ve yalnızlık ilişkisine dair düşüncesi, dil anlayışının bireyin iç dünyasıyla olan bağlantısıyla alakalı olduğu yönündeydi.

Sontag, iyi konuşma, düşünceleri açık ve ikna edici bir şekilde ifade etme yeteneğinin, doğuştan gelen bir yeti olmadığına, izolasyonun bir sonucu olduğuna inanıyordu.

Toplumsal yaşamın egemen olduğu bir toplumda -ister ailelerde, ister gruplarda ya da toplumsal ortamlarda olsun- insanlar genellikle daha basit ifade biçimlerine başvuruyordu.

Sontag'a göre bir kimse ancak yalnız kaldığında ve kalabalıktan uzak olduğunda belagati geliştirebilirdi, çünkü bu izolasyon anlarında birey düşünceleriyle derinlemesine yüzleşebilir ve bunları açık bir şekilde ifade edebilirdi.

Sontag'ın dil hakkındaki fikirleri, kişisel kimlik, toplumsal yapılar ve insan durumunun kesişim noktalarını sıklıkla inceleyen daha geniş çalışmalarından şekillendi.

Birçok yazısında, fotografçılık, film ve edebiyat üzerine yazdığı çığır açıcı denemelerde olduğu gibi, izolasyonun yaratıcılık ve bireysellik üzerindeki etkisini araştırdı.

Sontag için belagat, statükoyu sorgulamaktan korkmayan gelişmiş, içe dönük bir zihnin işaretiydi. Bahsettiği "acı verici bireysellik", yalnız olmanın varoluşsal maliyetine işaret ediyordu, ancak aynı zamanda sağladığı yaratıcı özgürlüğe de.

Yalnızlık yoluyla, toplumsal beklentiler veya normlar tarafından şekillendirilmeyen, ancak bireyin kendi iç iletişiminden doğan daha otantik bir kendini ifade etme biçimi deneyimlenebilirdi.

Yalnızlık, sanat ve dil üzerine düşünceleri nesiller boyu düşünür ve sanatçıları etkilemeye devam etti.

Sontag'ın "kelimelerle düşünmenin" yalnızlıktan türemiş bir zihinsel izlenim olduğu iddiası, yaratıcılığın ve iletişimin doğasına dair önemli bir içgörü sunar.

Giderek daha fazla birbirine bağlı hale gelen, grup düşüncesinin ve kolektif deneyimlerin sıklıkla hakim olduğu bir dünyada, Sontag'ın fikirleri bize bireysel düşüncenin gücünü ve yalnızlığın dönüştürücü potansiyelini hatırlatıyor.

Çalışmaları, özellikle gürültü ve dikkat dağıtıcı uğraşlarla dolu bir dünyada, kendi seslerini duymaya çalışanlar için bugün de yankı bulmaya devam ediyor.


Kaynak: Classic Literature